‘Lusten jullie er een lekker brood bij?’



‘Lusten jullie er een lekker brood bij?’

Ken je dat, dat gevoel van iets extra’s krijgen terwijl je dat niet verwacht? Het gevoel van; Hé wat gebeurt mij nou? Waarom krijg ik dat? Dat gevoel daar wil ik het in deze blog over hebben.

Laatst waren mijn vriendin en ik boodschappen aan het doen in onze favoriete biologische winkel in Nijmegen. Een mooie winkel met veel biologische producten. We komen daar nu inmiddels een paar jaar en doen daar eigenlijk al onze boodschappen. De winkel is niet al te groot en biedt een breed assortiment aan producten. A-merken vindt je er niet, maar wel een variërend alternatief, net zo goed en lekker biologisch. Ik hecht daar veel waarde aan. Ik geef toe het was voor mij erg wennen om niet de bekende merken tegen te komen, maar te kunnen kiezen uit andere voor mij nog onbekende merken.

Nadat we met onze winkelwagen de boodschappen op de balie hebben gelegd is de man achter de kassa druk bezig met alles te scannen. Heel simpel: de boodschappen aan de linker kant van de balie langs de scanner, naar de rechter kant van de balie. Niet zoals bij alle andere supermarkten waar een perfect geautomatiseerde werkwijze controle heeft over de snelheid van afhandeling. Nee gewoon rustig aan, geen gehaast en daardoor tijd voor een praatje. Zo! zegt de man achter de kassa, willen jullie pinnen? ‘Graag’, zo gezegd zo gedaan. Na het inpakken en afrekenen vraagt de man: Lusten jullie er een lekker brood bij? Jazeker antwoorden wij in koor. De man pakt een mooi groot speltbrood van het schap en pakt deze in. Alsjeblieft, geniet er lekker van! We bedankten de man en liepen de winkel uit. Enorm enthousiast! We hadden allebei het gevoel van: Wow, dat is aardig van die man, een gratis speltbrood!

Ik dacht er later nog vaak aan terug en het deed mij realiseren dat in veel andere winkels ‘gratis’ vaak gepaard gaat met de uitwisseling van persoonlijke gegevens of data over persoonlijke aankopen. Denk aan de verschillende spaarsystemen en spaarkaarten, zo van ‘Wij uw data en u een korting op uw product’.

Ik ga het nu niet hebben over privacy en de uitwisseling van data, maar meer over de klantbeleving welk ik heb ervaren in die winkel en de beloning welke ik kreeg, zonder voorwaarden:).

Wat doet u eraan om een optimale klantbeleving te realiseren? Wat biedt u uw klanten zodat zij ook dat ‘Wow-gevoel’ krijgen en dat zij ervaren dat u helemaal voor die klant gaat, er alles aan doet om de dienstverlening optimaal te houden, dat de producten perfect zijn en er zo voor te zorgen dat de klant ook echt klant blijft.

Om een optimale klantbeleving te kunnen bieden moet u eerst uw klant en de vraag kennen en weten wat hij of zij belangrijk vindt. Wat is de vraag van de klant, begrijp ik deze goed? Moet ik niet dieper doorvragen naar de werkelijke wens? Zodra u deze antwoorden voor uzelf helder hebt kunt u werken aan een passende oplossing met als middel een dienst of product welke de oplossing biedt voor de vraag van uw klant. Hoe u dat binnen uw vakgebied doet weet u natuurlijk zelf het beste, de klant heeft u immers gekozen uit de vele aanbieders die er mogelijk zijn in uw branche.

Klantbeleving staat meer dan ooit centraal. We willen de aandacht, we willen de expertise en daarmee een goed kwalitatief product of dienst. En ja we willen daarvoor betalen, maar dan met een optimale klantbeleving.

Hoe heeft u uw klantbeleving geregeld? Krijgt elke klant een lekker vers kopje koffie? Krijgen uw klanten een lekker stukje kaas? Geeft u ze een mooie pen? Belt u ze nog even na, nadat ze de auto hebben gekocht? Laat u nog iets wat van u horen als u het huis heeft verkocht?

Laat ons weten hoe u uw klantbeleving regelt, wij zijn benieuwd hoe u dat doet.

Avatar

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Log in

Wachtwoord vergeten?

Al geregistreerd? Log in


Registreer

Wachtwoord vergeten?

Design by Byron Reclamebureau